Sunday 5 January 2014

Cara Mohon Prasekolah N Tahun 1 Bhg.1

Ramai y xtau cmner aku mohon pra n bila masa aku mohon...So, utk peringatan aku utk masa akan dtg..Aku buat kronologi seterusnya membolehkan permohonan Prasekolah n Tahun 1 dibuat. Aku mohon thn lepas utk Along dapat masuk Prasekolah tahun ni n utk Tahun 1/2015.


1. Jabatan Pendidikan Selangor akan buka link utk mohon kemasukan Tahun 1 bagi tahun  2014@2015 pd bulan Mac tahun semasa  (cth. tahun semasa ialah 2013, sbb aku buat thn lepas) . So, aku mohonlah secara online.
*Jgn lupa utk cetak 'slip'(Surat Akuan Permohonan) sbg bukti masa pengesahan di sekolah nnt. JPN.S'GOR akan hantar emel makluman dlm ms seminggu..


jpn.selangor@moe.gov.my

2. Pergi ke sekolah utk cop pengesahan. 
*Biasanya staff xterima katanya tggu permohonan kemasukan prasekolah dibuka bulan Jun 2013 nnt kecuali permohonan y dibuat adalah utk permohonan Tahun 1/2014. Sbb y ini aku mohon utk Along Tahun 1/2015.

3. Apabila permohonan prasekolah dh buka, boleh download borang ini or dptkan borang kt prasekolah dan isi. Pastikan dokumen lengkap baru submit borang tersebut n masa submit tulah hantar semua dokumen termasuk 'slip' y telah dicetak kpd kerani sekolah utk permohonan Tahun 1/2015.
*Dokumen y diperlukan:
(1) Surat Akuan Permohonan Tahun 1
(2) MyKid & Surat Beranak 
(3) Utility Bill (Api atau air)
(4) I/C ibu bapa atau penjaga
(5) Surat Nikah
(6) Surat Pengesahan Penjaga (jika berkenaan)
(7) Suat pengesahan doctor or Kad OKU (jika berkenaan)
(8) Sampul surat beralamat sendiri dan bersetem (4*9) 


4. Kerani sekolah akan cop kt blakag s/beranak ori anak dan bg satu 'slip bukti penerimaan', so kena simpan. Surat tawaran Prasekolah akan sampai hujung bulan November/2013 dan Tahun 1  akan sampai pada bulan Julai/2014 masa tu baru tunjuk 'slip bukti penerimaan' y disimpan berserta jawapan surat tawaran.


So, utk tahun ni aku kena alert utk kakak plak sbb permohonan prasekolah bg kakak y umur 5 tahun, hanya amik borang je..xpyah mohon online bagai..

Dulu org mengata aje bila hantar anak ke prasekolah, tp bila aku hnntr anak aku dua2 nih ada plak ckp cmner bleh dpt..untunglah..baguslah sbb diorg dah terdedah awal dgn persekitaran abg2 n kakak2 y ramai nk lg bila ada perhimpunan..sebabnya kebanyakkan Tahun 1 y menangis ni dr budk y skolah tadikanya xramai org..xtaulah org y bercakap..aku dgr je..

1 comment:

  1. So maknanya kalau anak nak mohon untuk pra sekolah 2018 boleh dapatkan borang Jun 2017 la yer 😊

    ReplyDelete